Svar: Hjææælp, han drikker ikke

1. maj 2012

Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lisette

Tak for dit brev.

Det er rigtig godt du skriver og jeg kan godt forstå du bliver bekymret, hvis Zacharias kun drikker 200ml på et døgn. Det er alt for lidt. Han skal helst indtage mellem 100-150 ml pr kg han vejer. Det betyder at hvis han vejer 13 kg, så skal han indtage mindst 1300 ml .. altså godt en liter mere end han gør … Og det er derfor rigtig godt at du er opmærksom, at du har søgt læge og at du holder øje med ham. Hvis han på nogen måde begynder at vise tegn på dehydrering, - virker sløv, apatisk, svimmel eller på nogen måde dårlig, holder op med at tisse osv. så skal du reagere!

Det er vigtigt at hans mave holdes i gang, for det har naturligt også indflydelse på hans lyst til at drikke og du må gerne give ham laktulose fast i en periode, hvis det skønnes nødvendigt. Derudover kan det være en rigtig god idé at give ham frugt, gerne vandholdig frugt som f.eks. appelsiner. Det kan være en god idé at holde igen med banan, som på nogle børn kan virke lidt forstoppende og så i stedet give ham f.eks. svesker eller sveskemos, som kan have en positiv effekt på maven.

Du kan købe kildevandsflasker med tut og uden, og nogle børn synes det er sjovere at drikke vand af en sådan flaske, det er et forsøg værd.

Du kan købe små brik-juice af forskellige slags og saft på brik, hvor han skal drikke af ...

Annonce

... et sugerør. Mange børn kan rigtig godt lide dette og synes det er sjovt med sugerøret og lige nu er det vigtigste at han drikker. Når du klemmer på brikken, så kommer juicen eller saften op i sugerøret og han kan smage det og vil på den måde kunne lære at suge og drikke det.

Prøv med både varme og kolde drikke. Nogle gange kan det være lettere at få børn til at drikke enten det ene eller det andet. Lidt te med lidt mælk i eller lidt lun hyldebærsaft vil nogle børn gerne drikke. Og det kan være en måde at få ham lidt i gang med at drikke igen. Andre gange synes de det er sjovt at drikke noget der er rigtig koldt, så et par isterninger i glasset kan gøre det interessant.

Koldskål kan være en idé. Det kan drikkes af et glas eller han kan få det med en ske. Vælg typer med tykmælk, så han får lidt ekstra næring den vej igennem og det ikke bliver for fedtfattigt.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Et kaffe- eller testel kan være en idé, hvor I serverer for hinanden, hælder op med legekanden i koppen, skåler og drikker af den lille kop. Det at lege væsken ind på denne måde tæller også med.

Jeg håber du kan bruge dette videre og så håber jeg også at det er gået godt med at få lagt dræn og måske er han af sig selv begyndt at indtage lidt mere væske, nu hvor ørerne måske ikke irriterer helt så meget som før ... :) Det håber jeg.

God bedring med ham! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin